ייעוץ חינם – 03-6130028

ייעוץ חינם:
03-6130028

חבר בורסת היהלומים

מדריך לסוגים שונים של הרכב כימי ביהלומים 

סוגי הרכב כימי של יהלומים                                                                                                                        כולם יודעים שיהלומים עשויים מפחמן טהור. זוהי למעשה טעות נפוצה. כן, יהלומים עשויים מפחמן, אבל זה לא אומר שהם לא מכילים כימיקלים אחרים. הידעתם שיש סוגים שונים של יהלומים המסווגים לפי ההרכב הכימי שלהם?
במהלך פרקי הזמן העצומים שלוקח לייצר יהלום טבעי, אבנים אלו עלולות לפתח "זיהומים" עקב נוכחותם של כימיקלים אחרים כגון חנקן או בורון.
איך זה משפיע על האופן שבו הם מסווגים? מה זה בכלל סיווג יהלומים? להלן מידע מה על סוגים שונים של יהלומים.סיווגי יהלומים
סיווג יהלומים הוא סולם מעניין המבוסס על ההרכב הכימי של היהלום עצמו. יהלום טהור הוא פחמן טהור, אבל אלה למעשה די נדירים. מכיוון שלוקח מאות אלפי אם לא מיליוני שנים ליצור יהלום, יש הרבה הזדמנויות ליהלום להיות 'נגוע' בנוכחות של כימיקל זר.
נוכחותם של כימיקלים אחרים ביהלום היא המשפיעה על אופן סיווגם. סיווג זה עוזר ליידע גמולוגים על איכות היהלום, וגם כיצד הם מבדילים בין יהלומים טבעיים, מטופלים ויהלומים שגדלו במעבדה.
מהם סוגי היהלומים השונים?
אנו יכולים לסווג יהלומים לשני סוגים:
סוג I, המכיל זיהומי חנקן.
סוג II, שאינם מכילים זיהומי חנקן.
ניתן לחלק את אלה לחמש תתקטגוריות:
Ia
IaA
ו-IaB
סוג Ib
סוג IIa
סוג IIb

מה שמבדיל בין אלה הוא סוג הזיהומים הכימיים שהם מכילים. להלן סקירה קצרה של כל אחד מהם:
סוג Ia
יהלומים מסוג Ia מכילים אטומי חנקן מקובצים. אלו הם סוג היהלומים הנפוץ ביותר, המהווים כ-95% מכלל היהלומים שנוצרו באופן טבעי. הם מגיעים במגוון רחב של צבעים, מהמגוון הכמעט לבן (מדורג כ-G, H, I או J בסולם הצבעים GIA), ועד לצבע צהבהב בהיר (מ-K עד R). לרבים מהם יש גוון צהוב קל, בשל נוכחות החנקן עצמו.
IaA
ו-IaB
סוג IaA ו-IaB הם רק תתקטגוריות קטנות של סוג Ia. כל זה הוא הבדל בין אטומי חנקן שנוצרים בזוגות של שניים (Type IaA) לבין אטומי חנקן שנוצרים בזוגות של ארבע (Type IaB), המייצר גוונים שונים.
סוג Ib
בניגוד למידת הנפוצה של יהלומים מסוג Ia (ביחס לעולם היהלומים), Type Ib מייצג פחות מ-0.1% מהיהלומים שנוצרו באופן טבעי. הם מכילים גם עקבות של חנקן, אבל ההבדל העיקרי בין אלה לסוג Ia הוא כיצד מסודרים אטומי החנקן. בסוג Ia, החנקן מקובץ, ואילו ב-Ib, אטומי חנקן מפוזרים ו'רפויים' יותר בתוך מבנה היהלום.
בגלל היווצרות זו של חנקן, כשהאטומים שלהם מפוזרים יותר בגוף היהלום, ידוע כי סוג Ib נצבע בגוונים עמוקים של חום, צהוב או אפילו כתום.
סוג IIa
סוג IIa, הידוע בשם 'יהלומי גולקונדה' (על שם אזור בהודו המפורסם בייצור יהלומים) הם סוגי היהלומים הטובים ביותר. הם מהווים כאחוז אחד מכלל היהלומים הטבעיים ואינם מכילים זיהומים הניתנים למדידה. בשל הטוהר הכימי שלהם, אלה הם היהלומים המבוקשות ביותר על ידי משקיעים, אספנים וקמעונאים. לרוב, יש להם דירוג צבע D (הכי טוב שאפשר), דרגות ניקיון גבוהות וללא קרינה.
למעשה לא כולם לבנים. במהלך תהליך היווצרות, חלקם עוברים מה שנקרא 'דפורמציה פלסטית' המשנה את מבנה סריג הגביש של היהלום. יש לזה את היכולת ליצור גוונים כחולים, אדומים או ורודים.
סוג IIb
כמו סוג Ib, סוג IIb הם נדירים להפליא, והם מהווים לא יותר מ-0.1% מכלל היהלומים. סוג זה של יהלומים אינו מכיל אטומי חנקן, אלא אטומים של בור הנותן ליהלומים צבע תכלת או אפור. הם מאוד פופולריים בקרב חוגי אספנים.
שינוי נוסף שאטומי הבור מייצרים ביהלום הוא לגרום לו להוליך חשמל.
האם יש עוד סוגים של יהלומים?
ישנם הבדלים כימיים רבים ביהלומים שכל אחד מהם דורש כינוי והסבר משלו, אך אלה, כמו הסוגים שהוזכרו לעיל, רלוונטיים רק לגמולוגים. ארבעת סוגי היהלומים שצרכנים צריכים להיות מודעים אליהם הם:
יהלומים טבעיים: אלה שנוצרו באופן טבעי במהלך מיליוני שנים.
יהלומי מעבדה: יהלומים המיוצרים במעבדות באמצעות שקיעת אדים כימית (CVD) או בטמפרטורה גבוהה בלחץ גבוה (HPHT).
יהלומים צבעוניים טבעיים: אלו הם יהלומים שנוצרים באופן טבעי אך מגיעים במגוון רחב יותר של צבעים, כגון ורוד, אדום, כחול וכתום.
יהלומים מטופלים: יהלומים אלה משופרים באופן מלאכותי כדי לשפר את המשיכה החזותית שלהם. זה יכול להיות בצורה של HPHT, מילוי שברים או קידוח לייזר.
איזה סוג של יהלום הוא הטוב ביותר?
למען האמת, הסיווג של יהלום לא משנה הרבה לקונה רגיל. הסיווגים היחידים שאתה צריך לקחת בחשבון הם Four Cs, התכונות האולטימטיביות שקובעות את איכות היהלום. היכרות עם הפרטים הקטנים של Four Cs היא הדרך הטובה ביותר ללמוד כיצד למיין את היהלומים הטובים מהרעים במהלך החיפוש שלך אחר יהלומים או תכשיטי יהלומים.
בסופו של דבר, היהלום הטוב ביותר הוא זה שאתה הכי אוהב, עם התכונות הטובות ביותר הזמינות במסגרת התקציב שלך. כמובן, יש עסקאות טובות ועסקאות רעות, אבל מה שאתה קונה תלוי בך. אבל זכור, חפש אחד עם דוח דירוג GIA שמוכיח שהיהלום הוא כמתואר.
גלה את ארבעת ה-Cs
סוגים שונים של יהלומים טובים נבחנים בדירוג הניקיון, הצבע והחיתוך שיש להם. אלו הם מאפיינים חשובים שיש לקחת בחשבון בעת רכישת יהלום. לדוגמה, התמודדות עם Four Cs תעזור לך לקבוע איזה מהם עדיף, יהלום 0.84 ctw SI1 H, או 1.04 ctw VS2 E.
המפתח לרכישת יהלומים טובה הוא למצוא את העסקה הטובה ביותר. והמפתח למציאת העסקה הטובה ביותר היא מחקר ובדיקה לפני הקנייה.

התקשרו אלינו 03-6130028 דילוג לתוכן