זהירות !!!! הטעיית הלקוח עקב שיבוץ מתוחכם של יהלום טבעת אירוסין
על המונח המשפטי "גילוי נאות" נהוג לדבר בד"כ בהקשר של צרכנים. זאת, משום שהרוכש הפשוט אינו מודע בד"כ למגוון התהליכים שעשויים להשפיע על מראה יהלום טבעת האירוסין, ואינו מבין כיצד שינויים מסויימים עשויים להשפיע על ערכו של יהלום.
לקוחה רכשה טבעת יהלום משובץ שיבוץ כוס*, מתכשיטן, שבתורו רכש את היהלום מיצרנית יהלומים. מספר ימים לאחר הרכישה, הבחינה הקונה ששיבוץ היהלום מעט רופף והחזירה את הטבעת לתכשיטן שממנו רכשה על מנת שישבץ את האבן מחדש בצורה שונה.
כאשר הלקוחה אספה את הטבעת לאחר התיקון, היא היתה משוכנעת שהיהלום ששובץ בה הינו בעל צבע חיוור יותר בהשוואה לצבע הלבן הבוהק המקורי. היא חששה שבמהלך התיקון היהלום הוחלף באחר.
תוצאות הבדיקה קבעו כי הלקוחה והתכשיטן – שניהם צודקים ודוברים אמת.
לדברי היצרנית, בסיס של מתכת בצבע לבן הוכנסה מתחת ליהלום בשיבוץ המקורי שלו, מה שגם לצבעו הצהוב החיוור להראות כגוון לבן בוהק. השיבוץ החדש של הטבעת לא כלל בסיס מתכת-לבן שכזה, וזו הסיבה שהיהלום איבד מעוצמת הגוון שלו.
השימוש בבסיס מתכת בגוון כלשהו על מנת להעצים את צבעו של יהלום אינו יוצא דופן. אך היצרנית של היהלום לא ביצעה גילוי נאות לגבי התהליך זה לפני העירה אותו להערכה, כשהוא כבר ממוקם בתוך מסגרת השיבוץ. המעריך לא הבחין בבסיס המתכתי, ולכן פרט זה לא נכלל בדו"ח שחיבר. היצרנית לא דיווחה גם לתכשיטן על קיומו של הבסיס המתכתי מתחת ליהלום, וזה רכש את הטבעת ותימחר אותה בהתאם לדו"ח המעריך.
החוק במקרה זה מאוד ברור. "מצג או תיאור שווא של היבט חומרי כלשהו בכל מוצר תעשייתי אינו הוגן ואף עלול להיחשב כהונאה".
"היבט חומרי" כולל מאפיינים של תכשיטים, בהם: איכות, סיווג, צבע, ערך ותהליך ייצור. יש לבצע גילוי נאות על מנת להבטיח מסחר הוגן.
על היצרנית היה להגיש את היהלום להערכה לפני שהוא שובץ במסגרת בעלת הבסיס המתכתי הלבן, על מנת שידורג בפני עצמו. או לחילופין, ליידע את המעריך על קיומו של הבסיס המתכתי בשיבוץ המתכתי, המעריך הפך לשותף, שלא בידיעתו,למצג השווא של היצרנית.
יהלום יש להעריך כשהוא מחוץ לטבעת
יהלום משובץ בטבעת מסתיר את צבעו האמיתי של היהלום ופגמיו